کد خبر: ۳۶۶۰۶۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۲

مصوبات جناحی در روزهای پايانی مجلس نهم؛ انگيزه وداع كنندگان با «بهارستان» چيست؟

روزنامه ايران در گزارشي تحليلي با اشاره به سپري شدن روزهاي پاياني مجلس نهم و نزديك شدن به آغاز كار مجلس دهم، عملكرد و مصوبات نمايندگان دوره نهم را مورد بررسي قرار داده است.
آفتاب‌‌نیوز :
اين گزارش كه در شماره امروز(شنبه) انتشار يافته در ادامه مي افزايد: روز 8 خرداد كه مجلس دهم افتتاح مي‌شود، اگرچه حدود 75 درصد نمايندگان مجلس نهم در آن حضور ندارند، اما تصميمات آنها بخصوص مصوبات چند هفته آخر عمر كاري مجلس نهم بر سر نمايندگان دوره بعد، دولت و مردم سنگيني خواهد كرد.

برخلاف دوره‌هاي گذشته كه عموماً در روزهاي دوره كاري مجلس نمايندگان بررسي طرح‌ها و لوايح مهم را به منتخبان جديد واگذار مي‌كردند، اين دوره اما عزمي در بين نمايندگان منتقد دولت شكل گرفته كه همه طرح‌ها و برنامه‌هاي عقب مانده يا تصويب نشده خود را به عنوان قانون بر دولت تحميل كنند. علاوه بر تغييراتي كه كميسيون تلفيق در لايحه بودجه سال 95 داد و به گفته مجيد انصاري معاون پارلماني رئيس جمهوري، برخلاف سنوات گذشته حجم اين تغييرات به حدود 10 درصد رسيد، لايحه احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه هم ميدان ديگري بود كه نمايندگان منتقد دولت بيشترين پيشنهادات و الحاقيه‌هاي خود را در ميانه بي انگيزگي تعداد بسياري از همكاران، بر دولت تحميل كردند و حال تلاش دارند كه برنامه ششم توسعه را نيز در آخرين روزهاي كاري باقي مانده از مجلس نهم، از تصويب بگذرانند. 

اين روند با اعتراض برخي ديگر از مجلسي‌ها روبه‌رو شده چرا كه معتقدند در فضاي جابه‌جايي دو مجلس و در شرايطي كه عموماً كارهاي كارشناسي لازم روي طرح‌ها و پيشنهادات صورت نمي‌گيرد، تعيين خط مشي‌هاي كلي براي قوه مجريه چندان توجيهي ندارد مگر آنكه برخي برنامه‌ريزي‌ها و اهداف پنهان در ميان باشد. بخصوص كه نمايندگان دولت در صحن علني مجلس مخالفت صريح خود را با برخي از اين طرح‌ها و پيشنهادات اعلام مي‌كنند اما نمايندگان بي توجه به اين استدلال‌ها، در مسير خود گام برمي‌دارند.

حذف 24 ميليون نفر از يارانه‌بگيران، يكي از اين مصوبات بهارستان است كه به گفته برخي كارشناسان و نمايندگان مجلس، اهداف سياسي و اقتصادي خاصي را دنبال مي‌كند چه به گفته دولت، امكان حذف اين تعداد از يارانه‌بگيران وجود ندارد و درآمد تعيين شده از اين محل تأمين نمي‌شود حال آنكه براي همين درآمد تضمين شده محل مصرف مشخص شده و اين يعني مخالف و نارضايتي‌تراشي براي دولت.

در روزهاي اخير و در قالب بررسي لايحه دائمي كردن احكام برنامه هم اتفاقاتي در بهارستان رخ داده كه بيش از هر زمان ديگري اهداف پنهان پشت كنش برخي نمايندگان را يادآور مي‌شود. گنجاندن برخي پيشنهادات و الحاقيه‌ها توسط مجلس بر لايحه دولت كه اصلاً هيچ ارتباطي به هم ندارند همچون تصميم مجلس بر تعطيلي هشتم ربيع‌الاول به عنوان روز آغاز امامت امام زمان(عج)، يكي از اين مصوبات است كه انتقاداتي را به دنبال آورده است. 

يكي ديگر از مصوبات بحث‌برانگيز مجلس اين است كه دستگاه‌هاي اجرايي مجازند دو درصد از بودجه خود را بابت فرهنگ‌سازي در امر اقتصاد مقاومتي به صدا و سيما پرداخت كنند. برخي طرح‌هاي ديگر كه پيش از اين به تصويب نرسيده بود يا براي بررسي بيشتر به كميسيون‌ها ارجاع شده بود، حال در قالب الحاقيه به لايحه دولت سر برآورده و تصويب شده است همچون اعطاي تابعيت به خانواده‌هاي شهداي غيرايراني و برخي ديگر كه دولت را مكلف به حمايت از بخش‌هاي مختلف كرده‌است.

سايه اهداف سياسي بر سر آخرين روزهاي بهارستان 

سؤالي كه قاعدتاً ذهن هر مخاطبي را به خود مشغول مي‌كند، اينكه آيا اين روند در دوره‌هاي گذشته هم مسبوق به سابقه بوده است؟ كمال‌الدين پيرمؤذن، نماينده مجالس هشتم و نهم در اين باره به «ايران» گفت: «در دوره‌هاي گذشته چنين روندي را شاهد نبوديم و معمولاً تصميم‌هاي مهم اواخر مجلس به مجلس بعدي واگذار مي‌شود اما در اين دوره متأسفانه شاهد آن هستيم كه برخي اهداف پنهان سياسي از سوي منتقدان دولت بر بهارستان سايه انداخته و آنها تلاش مي‌كنند بعد از شكست در انتخابات و از دست دادن كرسي‌هاي مجلس، اعمال فشارهاي خود به دولت را از طريق لوايح بودجه و برنامه ششم نهادينه كنند.»

نماينده اردبيل در مجلس تأكيد دارد كه هسته اصلي طراحي و پيشنهاد دهنده اين قبيل مصوبات كميسيون فرهنگي مجلس است كه محل تجمع مخالفان و منتقدان دولت است. او براي نمونه به پيشنهاد احمد سالك، رئيس اين كميسيون براي اختصاص دو درصد از بودجه دستگاه‌هاي اجرايي براي كمك به صدا و سيما اشاره كرد و افزود: «شعار محوري اين طيف از نمايندگان عليه دولت يازدهم اين بوده كه چرا به اقتصاد مقاومتي و معيشت مردم توجه نمي‌شود اما خود اينها يك طرح اقتصادي در مجلس نداده‌اند و حالا هم با رأي‌هاي شكننده، مصوبات دلخواه خود را از تصويب مي‌گذرانند.» به گفته اين نماينده مجلس، الحاقيه‌هاي لايحه دائمي كردن احكام برنامه از مواد اصلي اين لايحه بيشتر شده و اين خود نشان از حجم تغييرات برخلاف نظر دولت دارد چنانكه تعطيلي هشتم ربيع‌الاول هيچ ارتباطي با لايحه ياد شده نداشت.» 

پيرمؤذن تأكيد دارد كه «رأي مردم در تصميمات مجلس بايد نافذ باشد بنابراين مي‌طلبد كه تصميم‌گيري‌هاي مهم پارلمان براساس رويكرد انتخاب شده مردم باشد نه آنها كه نتيجه انتخابات را واگذار كرده‌اند. او بر همين اساس هشدار داد كه تعيين تكليف برنامه ششم توسعه به اين مجلس واگذار نشود.»

به گفته وي يك جريان سياسي مي‌خواهد انتقام شكست در انتخابات را از دولت تدبير و اميد بگيرد.

آزمون سخت لاريجاني

غلامعلي جعفرزاده، عضو كميسيون برنامه و بودجه هم از سرعت زياد تصويب‌ها در روزهاي آخر مجلس نهم متعجب است. او به «ايران» گفت: «برخي وقت‌ها جلسات كميسيون تلفيق بودجه حد نصاب نداشت اما همكاران ما رأي‌گيري استمزاجي مي‌كردند تا بعد رأي‌گيري قطعي كنند كه اين خلاف قانون است.» به گفته وي جريان منتقد دولت در مجلس از همين طريق برخي انتظارات و طرح‌هاي مورد نظر خود را در لايحه گنجاندند. نماينده رشت در توضيح دليل اين روند افزود: «آنها در انتخابات شكست خوردند و حالا سعي مي‌كنند نگراني‌ها و دغدغه‌هاي خود را قانوني كنند تا فشارها عليه دولت همچنان تداوم داشته باشد.» 

اين منتخب مجلس دهم، بررسي برنامه ششم توسعه را مهم‌تر از همه خواند و گفت: «آقاي لاريجاني در معرض آزمون مهمي قرار گرفته است و نبايد اجازه دهد اين برنامه در مجلس نهم بررسي شود چرا كه اين تضييع حق نمايندگان مجلس دهم است.» به گفته وي، «عده‌اي با اهداف سياسي خود تلاش دارند ظرف چند روز برنامه به اين مهمي را رفع رجوع كنند بدون توجه به اينكه چه آسيب‌هايي از اين طريق به كشور وارد مي‌شود.»

طرح‌هايي كه ملي نيست

ابراهيم نكو، عضو كميسيون اقتصادي مجلس هم با بيان اينكه يكي از ضعف‌هاي مجالس گذشته همواره تمايل به تصويب قوانين زياد است، گفت: «اينكه مدام قوانين جديد تدوين مي‌شود، به معناي آن است كه قوانين قبلي جامع و مانع نبوده است و هر چه روند قانونگذاري‌هاي غيركارشناسانه بيشتر شود، در آينده هم اين روند ادامه مي‌يابد چون بخش زيادي از همين قوانين باز نيازمند اصلاح مي‌شود.» 

نماينده رباط كريم در گفت‌وگو با «ايران» افزود: «به نظر مي‌رسد در آخرين ماه‌ها و هفته‌هاي مجلس نهم برخي از همكاران ما در تهيه طرح‌ها يا بررسي لوايح بعضاً احساساتي عمل كردند كه برخي براي جلب توجه بيشتر يا برخي هم اهداف گروه‌هاي خاصي را دنبال مي‌كردند.» وي با اشاره به مصوبات روزهاي اخير تصريح كرد: «قانون براي يك سال و دو سال نيست بنابر اين مي‌طلبد كه در تهيه آن زواياي مختلف را بررسي و كار تحقيقاتي و كارشناسي زيادي انجام شود. در غير اين صورت بسياري از اين مصوبات قابليت اجرايي پيدا نمي‌كند مثل همين افزايش وام ازدواج كه به نظر نمي‌رسد منابع آن تأمين شود.»

نكو هم همانند برخي ديگر از همكاران خود تأييد كرد كه جرياني در مجلس با استفاده از وضعيت اين روزهاي صحن بهارستان تلاش مي‌كنند برخي طرح‌هاي سياسي خود را از تصويب بگذرانند حال آنكه خودشان هم مي‌دانند كه اين طرح‌ها ملي و مبتني بر رفع مشكلات مردم نيست.

غلامرضا تاجگردون، رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس هم پيش از اين در نامه‌اي به رئيس مجلس، از لاريجاني خواسته بود تا مانع از بررسي برنامه ششم در مجلس نهم شود. او روز گذشته هم در صفحه اينستاگرام خود نوشت: «اين روزها مجلس دوره نهم آخرين روزهاي كاري خودش را طي مي‌كند. خيلي از نمايندگان انگيزه ندارند و در اكثر مباحث مشاركت ندارند. بودجه 95 در همين بي‌انگيزگي مصوب شد و قانون احكام دائمي برنامه‌هاي توسعه هم كه من رئيس كميسيون ويژه آن بودم، تقريباً در صحن تمام شد. مي‌ماند برنامه ششم كه اميدوارم در اين مجلس تصويب نشود.»


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
مسلمی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۸
0
2
وقتی که ردصلاحیت نما یندگان واقعی مردم در دوره های قبل در حد اعلا بود چنین افرادی به مجلس میان که احترام به منافع ملی و رای مردم براشون مهم نیست.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین